zondag, november 26, 2006

VrachtTram jaagt stinkende Trucks uit A'dam

Vrachttram jaagt stinkende truck uit A’dam
Van onze verslaggever Willem Beusekamp
AMSTERDAM - ‘Er zit geen enkel nadeel aan. Waarom hebben we eigenlijk nog geen lintje?’ Peter Hendriks weet het sinds deze week zeker: Amsterdam krijgt binnenkort de vrachttram, en stinkende en verkeershinderende vrachtauto’s worden de komende jaren uit de hoofdstad teruggedrongen.

Afgelopen dinsdag heeft het stadsbestuur de randvoorwaarden vastgesteld en het licht op groen gezet voor een eerste testproject. Gisteren maakte Hendriks (60) na het verlossende telefoontje van de bank – de financiering is ook rond – een vreugdedansje voor zijn bureau: ‘Even m’n vrouw bellen.’
Het idee is verrassend eenvoudig. Op vier plekken rond Amsterdam komen distributiecentra, waar de vrachtwagens hun lading kunnen opslaan. De handel wordt vervolgens in een vrachttram geladen, die het over verscheidene plekken in de binnenstad verspreidt. Vervolgens komen kleine elektrisch aangedreven bestelbusjes in actie, die de goederen afleveren bij de detaillist. De vrachttrams mogen van de gemeente rijden tussen zeven uur ’s ochtends en elf uur ’s avonds.
De voorspelde effecten zijn spectaculair. Elke dag doorkruisen circa 5000 vrachtwagens het centrum, het leeuwendeel tijdens de ‘vensteruren’, ’s morgens van zeven tot half elf. De gevolgen voor het hart van de stad worden ondragelijk. Juist omdat de meesten slechts drieënhalf uur de tijd krijgen voor de distributie van hun lading staan honderden chauffeurs elke ochtend op parkeerplaatsen en benzinestations te wachten tot ze om zeven uur de stad in mogen. Aldaar produceren ze opstoppingen, levensgevaarlijke situaties voor fietsers en voetgangers en een enorme uitstoot van schadelijke stoffen.
De prognose van Hendriks: de helft van die vrachtauto’s zal binnen afzienbare tijd zijn verdwenen – de verwachte groei van het totale vrachtvolume meegerekend. Hendriks: ‘De stad wordt leefbaarder, het milieu minder belast en de economie vaart er wel bij. We rekenen op 1200 nieuwe banen. Dus louter voordelen.’
Hendriks is van beroep headhunter. De vrachttram ontdekte hij in Dresden, de hoofdstad van de Duitse deelstaat Saksen, waar Volkswagen de tram heeft ingezet voor de toelevering van een nieuwe autofabriek. Ook het hoog gelegen Zermatt in Zwitserland gebruikt de tram en elektrisch aangedreven bestelbusjes voor de bevoorrading. Vorig jaar maart benaderde Hendriks het Amsterdamse stadsbestuur.
‘Gek genoeg’, aldus Hendriks, ‘waren de toenmalige VVD-wethouders helemaal niet enthousiast.’ Pas met het nieuwe rood-groene college en dankzij de steeds strengere Europese milieuvoorschriften kwam er schot in de zaak, al vergt het nog steeds zijn uiterste inspanning om het ambtenarenapparaat te overtuigen. ‘Ik begrijp het wel. Komt er ineens iemand die op de tramrails van de gemeente wil gaan rijden en daarvoor door experts al een heel verfijnde logistiek heeft laten uitwerken.’
De trams, 52 uiteindelijk, komen uit Duitsland, de elektrische busjes zijn Brits. Per tram kan de lading van vier grote vrachtauto’s worden vervoerd. Met de lawaaiige Combino in het achterhoofd verzekert Hendriks dat de vrachttram nauwelijks geluid maakt.
Het personentransport komt niet in gevaar. Hendriks: ‘Hier en daar zullen wat extra rails moeten worden gelegd, maar op andere zijn rails niet meer in gebruik. In het straatje achter De Nederlandsche Bank bijvoorbeeld, kan een vrachttram zijn lading overladen zonder dat iemand er last van heeft. De kleine busjes rijden vervolgens naar de winkels.’

bron ; volkskrant

Labels:

0 reacties:

Een reactie plaatsen

Aanmelden bij Reacties plaatsen [Atom]

Links naar dit bericht:

Een link maken

<< Homepage